Als assessmentbureau voeren wij het vaakst schoolleider assessments uit. Dit betreft zowel selectie- als ontwikkelassessments, die steeds vaker worden ingezet vanwege de krapte op de arbeidsmarkt en de focus op duurzame inzetbaarheid. Daarnaast voeren wij potentieelassessments uit voorafgaand aan schoolleidersopleidingen, vaak binnen kweekvijvertrajecten van besturen. Onze expertise geldt zowel voor het primair onderwijs als het (voortgezet) speciaal onderwijs.
Een goede schoolleider assessment start met een zorgvuldige contextanalyse. Een zorgvuldige contextanalyse is essentieel bij elk assessment, maar in het bijzonder bij assessments voor schoolleiders. Die contextanalyse omvat:
Schoolleiders werken in zeer uiteenlopende contexten. Een school in een dorp stelt andere eisen dan een school in een achterstandswijk. De rol van een schoolleider binnen een groot bestuur verschilt wezenlijk van die van een schoolleider die meerdere scholen aanstuurt of alleen verantwoordelijk is voor één school. Ook tijdelijke rollen, zoals die van een interim-schoolleider, vragen om een eigen benadering. Onze assessments houden hier expliciet rekening mee.
In onze schoolleidersassessments staan de leiderschapspraktijken en het persoonlijk leiderschap van de schoolleider centraal, zoals omschreven in de beroepsstandaard voor schoolleiders. Leiderschapspraktijken verwijzen naar een samenhangend geheel van activiteiten gericht op het verbeteren van de onderwijskwaliteit en de schoolontwikkeling. Persoonlijk leiderschap draait om de vraag: Wie ben ik en wie wil ik zijn als leider? Het helpt de schoolleider zijn of haar leiderschapspraktijken op authentieke en duurzame wijze vorm te geven.
Naast onze ruime ervaring met schoolleidersassessments en onze nauwe banden met het onderwijsveld, onderscheiden wij ons op meerdere punten:
Wij maken gebruik van een schoolleiderspecifieke normgroep bij onze persoonlijkheidsvragenlijsten, zodat we contextspecifieke en relevante vergelijkingen kunnen maken.
Wij zijn gecertificeerd als professioneel beoordelaar door het Schoolleidersregister PO in het kader van herregistratie. Dat betekent dat wij aantoonbare kennis hebben van de professionaliseringsthema’s die relevant zijn voor schoolleiderschap. Deze inhoudelijke kennis vormt de basis voor een scherp en betekenisvol assessment.
Onze adviseurs zijn SPO-gecertificeerd en beschikken over specifieke expertise van FUWASYS. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld goed duiden welke gedragsvereisten passen bij functies op D12- of D13-niveau – en dat maakt onze terugkoppeling concreet en toepasbaar.
Wij geven niet alleen inzicht, maar ook richting. Onze ontwikkeladviezen zijn direct gekoppeld aan de geaccrediteerde opleidingen en modules uit de PO-catalogus. Deze catalogus bevat trajecten die schoolleiders kunnen volgen voor registratie of herregistratie, evenals modules waarmee je gericht kunt werken aan je professionalisering én aan het behalen van herregistratiepunten.
Wij zijn trots op onze samenwerking met tal van vooraanstaande schoolorganisaties. Één van onze klanten van het eerste uur is Stichting Archipel Scholen, een openbaar onderwijsbestuur in Zeeland dat primair onderwijs verzorgt aan circa 2.600 leerlingen verdeeld over 18 scholen in de gemeenten Middelburg, Vlissingen en Veere
Wilt u meer informatie ontvangen of kosteloos een offerte opvragen? Vul dan onderstaand formulier in.