Een zorg-assessment voor leidinggevenden biedt waardevol inzicht in leiderschap, drijfveren en ontwikkelpotentieel binnen de zorgcontext. Het is bedoeld voor zowel (potentiële) leidinggevenden die willen doorgroeien vanuit een uitvoerende zorgfunctie, als voor zittende zorgmanagers die gericht willen werken aan hun professionele ontwikkeling.
Het zorgassessment brengt leiderschapspotentieel, drijfveren en ontwikkelpunten in kaart, toegespitst op de dynamiek van de zorgsector. Denk aan thema’s als teamsturing, professionele nabijheid, omgaan met werkdruk en het realiseren van verandering. Het assessment biedt concrete ontwikkeladviezen die aansluiten bij de praktijk, en vormt vaak het startpunt voor verdere coaching of gerichte loopbaanstappen.
Zorgprofessionals die doorgroeien naar een leidinggevende functie, komen terecht in een fundamenteel andere context. Een zorg-assessment voor startende leidinggevenden helpt bij het herkennen van deze overgang en het gericht ontwikkelen van nieuw gedrag en leiderschapsvaardigheden. Hieronder staan zeven veelvoorkomende knelpunten uitgelicht:
Waar zorgprofessionals gewend zijn om direct te handelen bij hulpvragen, wordt in een leidinggevende rol verwacht dat zij juist afstand nemen, ruimte geven en het eigenaarschap bij de medewerker laten. Dit vergt het bewust loslaten van de oplossingsreflex.
Sterke betrokkenheid is een kernkwaliteit in de zorg, maar kan als leidinggevende omslaan in het onbewust overnemen van verantwoordelijkheden van teamleden. Dit staat eigenaarschap en professionele groei van anderen in de weg.
Veel startende leidinggevenden ervaren handelingsverlegenheid als het gaat om aanspreken op gedrag of het voeren van lastige gesprekken, zeker wanneer het gaat om collega’s uit het eigen team of voormalige peers. Toch is dit essentieel voor effectief leiderschap.
De focus verschuift van cliëntgebonden zorg naar teamontwikkeling, capaciteitsplanning, kwaliteit en beleidsmatige doelen. Dit roept soms vragen op over professionele identiteit en zingeving: “Ben ik nog wel zorgverlener?”
Als leidinggevende is men niet langer alleen verantwoordelijk voor het eigen handelen, maar voor het functioneren van het gehele team. Dat vraagt om het maken van afwegingen tussen team-, cliënt- en organisatiedoelen, en het dragen van soms impopulaire beslissingen.
Een leidinggevende rol vraagt om een meer coachende en reflectieve manier van communiceren. Minder sturend op inhoud, meer begeleidend op proces en ontwikkeling. Ook het behouden van professionele afstand kan een uitdaging zijn.
De rol van leidinggevende kent een andere belasting en vaak minder directe steunstructuren dan de uitvoerende zorgpraktijk. Het is belangrijk dat startende leidinggevenden tijdig leren hun grenzen te bewaken en de juiste ondersteuning te organiseren.
De overgang naar leiderschap vraagt om meer dan ervaring en motivatie. Een zorg-assessment voor (startende) leidinggevenden biedt helder inzicht in gedrag, leiderschapsstijl, leervermogen en ontwikkelpotentieel.
Op basis van deze inzichten kunnen deelnemers gerichte stappen zetten in hun ontwikkeling als zorgleider. Het assessment fungeert als onderbouwd vertrekpunt voor coaching, training of loopbaansturing – afgestemd op de realiteit van de zorgpraktijk.
Wij zijn trots dat wij mogen samenwerken met toonaangevende zorgorganisaties zoals SDW, Salios, S&L Zorg, Reinier van Arkel en de Nierstichting om leiderschap binnen de zorg te versterken. Binnenkort publiceren we aanvullende klantcases van deze partners, waarin we laten zien hoe ontwikkel- en potentieelassessments bijdragen aan effectief leiderschap in diverse zorgcontexten.
Wilt u meer informatie ontvangen over ons zorg-assessment of kosteloos een offerte opvragen? Vul dan onderstaand formulier in.