Veelgestelde vragen bij een assessment
Bij SLIM Assessments beantwoorden we graag al je veelgestelde vragen bij een assessment. Of je nu benieuwd bent naar de doorlooptijd, hoe resultaten worden gedeeld, of de mogelijkheden voor reserveren en annuleren — hier vind je heldere en praktische informatie.
We hebben de meest gestelde vragen over onze assessments voor u op een rij gezet.
1. Waarom maakt een cognitieve capaciteitentest deel uit van het assessment? Is mijn diploma niet voldoende?
Een diploma zegt daarentegen minder over iemands cognitieve niveau. Opleidingen verschillen sterk in moeilijkheidsgraad en inhoudelijke focus, en doen vaak slechts een beroep op een beperkt deel van het cognitieve spectrum. Bovendien behalen sommige mensen hun diploma vooral door inzet en doorzettingsvermogen, wat waardevolle eigenschappen zijn, maar iets anders meten dan denkkracht.
Ook binnen hetzelfde opleidingsniveau kunnen de cognitieve verschillen tussen mensen aanzienlijk zijn. Dit zien we terug in de resultaten van normgroepen: mensen met een vergelijkbaar opleidingsniveau laten uiteenlopende scores zien op cognitieve capaciteitentests. Juist daarom is een capaciteitentest een waardevol onderdeel van een assessment – als objectieve en aanvullende maat voor denkvermogen, naast ervaring, motivatie en persoonlijkheid.
.
2. Heeft het zin om te oefenen met intelligentietests of cognitieve capaciteitentests?
Ja, oefenen kan zeker zinvol zijn als onderdeel van een goede voorbereiding. Vooral wanneer u nog nooit eerder een cognitieve capaciteitentest hebt gemaakt, of wanneer het alweer enige tijd geleden is, kan het helpen om vertrouwd te raken met de vraagstelling en tijdsdruk.
Hoewel oefenen uw denkniveau niet verandert, kunt u door gewenning aan de opgaven en het tempo wel een beter resultaat behalen. U weet beter wat u kunt verwachten, en dat vermindert onnodige spanning of verwarring tijdens de test. Kortom: u wordt er niet ‘slimmer’ van, maar wel effectiever in het benutten van uw capaciteiten tijdens de test
3. Ziet de opdrachtgever altijd mijn (test)resultaten?
U houdt dus regie over uw eigen informatie. Alleen wanneer u akkoord gaat met de rapportage, wordt deze gedeeld met de opdrachtgever. Dat zorgt voor een veilig en transparant proces waarin uw belangen voorop staan.
4. Wat is de gebruikelijke doorlooptijd van een assessment?
De doorlooptijd van een assessment bedraagt in de regel 10 werkdagen. Deze termijn gaat in zodra wij de benodigde gegevens van de deelnemer hebben ontvangen én de deelnemer op korte termijn beschikbaar is voor de benodigde afspraken. De oplevering van het rapport aan de opdrachtgever vormt het eindpunt van deze termijn.
Mocht de situatie vragen om een snellere afhandeling – bijvoorbeeld bij een selectieprocedure waarin rekening gehouden moet worden met een opzegtermijn – dan denken wij graag mee. In overleg is het in zulke gevallen meestal mogelijk om het assessmentproces te versnellen.
5. Kunnen wij als opdrachtgever vrijblijvend assessments bij jullie reserveren? En wat gebeurt er bij verplaatsing of annulering?
Jazeker! U kunt bij ons zonder verplichtingen assessments reserveren. In tegenstelling tot veel andere bureaus brengen wij géén kosten in rekening bij annulering of verplaatsing – zelfs niet als dit binnen vijf werkdagen voor het geplande assessmentmoment gebeurt.
Wij begrijpen dat het voor opdrachtgevers vervelend is wanneer een kandidaat onverwacht afzegt of wanneer het selectieproces anders verloopt dan gepland. Om in zo’n situatie dan ook nog kosten te rekenen voor een assessment dat niet doorgaat, vinden wij niet klantvriendelijk. Deze klantgerichte en flexibele aanpak is een directe uiting van onze kernwaarde Mensgerichtheid, waarbij we meedenken en oog hebben voor uw situatie.
6. Wat kost een assessment?
De kosten van een assessment hangen af van de vorm en de doelstelling. We maken hierbij onderscheid tussen een e-assessment en een live assessment.
E-assessment: snel en laagdrempelig
Een e-assessment bestaat uit gevalideerde online vragenlijsten en tests, zoals persoonlijkheidsvragenlijsten, drijfverenanalyses en capaciteitentests. Er vinden geen interactiemomenten plaats (zoals interviews of rollenspellen).
Het rapport biedt inzicht in onderliggende kwaliteiten en valkuilen en kan worden gebruikt als input voor vervolggesprekken, bijvoorbeeld tussen het eerste en tweede selectiegesprek. Zo wordt het selectieproces objectiever en gerichter.
Kostenindicatie e-assessment:
Tussen de €400 en €750, afhankelijk van de testbatterij, functieprofiel en gewenste rapportagevorm.
Live assessment: verdiepend en interactief
Bij een live assessment zijn er meerdere contactmomenten, zoals een intakegesprek, een gestructureerd interview, een praktijksimulatie of rollenspel (onder begeleiding van een psycholoog NIP), en een verdiepend nagesprek met deelnemer én opdrachtgever.
Deze vorm is geschikt bij selectie- en ontwikkelvraagstukken waarbij een diepgaand, betrouwbaar en breed onderbouwd beeld nodig is.
Kostenindicatie live assessment:
Tussen de €1.450 en €2.250, afhankelijk van de complexiteit van de functie en het doel van het assessment (bijvoorbeeld selectie, potentieelinschatting of ontwikkeladvies).
Tussenvormen en maatwerk
Naast deze twee vormen zijn ook tussenvormen mogelijk. Denk aan een compact assessment met beperkt live contact, of juist een uitgebreid programma met aanvullende coaching of teamfeedback. In overleg stemmen we de vorm en inhoud af op de vraag, functie en context.
7. Is een assessment een momentopname?
Nee, een goed assessment is geen momentopname. Toch horen we die opmerking vaak. Maar dat zegt vooral iets over het soort assessments waar mensen ervaring mee hebben – of over het gebrek aan kennis van hoe een goed assessment werkt.
Ja – in praktische zin: Een assessment vindt plaats op één of enkele dagen. We kijken naar gedrag dat iemand dan laat zien: in een interview, rollenspel of test. Natuurlijk hebben omstandigheden als vermoeidheid of stress enige invloed. Maar die invloed is beperkt. Zoals een topsporter met weinig slaap misschien iets langzamer loopt, maar nog steeds laat zien wat hij kan.
Nee – door de opbouw en aanpak: Een goed assessment is geen toetsmoment, maar een doordachte combinatie van:
-
gevalideerde testen die patronen in gedrag, drijfveren en capaciteiten meten;
-
gedragsobservaties die laten zien hoe iemand functioneert in realistische werksituaties;
-
contextinformatie van deelnemer én opdrachtgever voor nuance en diepgang.
Multimethodisch werken betekent: informatiebronnen combineren, analyseren en interpreteren door ervaren psychologen. Zo ontstaat een betrouwbaar, gelaagd beeld van wie iemand is en wat iemand kan.
Conclusie: een assessment is geen snapshot van één dag, maar een zorgvuldig opgebouwde analyse van potentieel, gedrag en ontwikkelbaarheid.