Assessments in het onderwijs: objectief, deskundig en praktijkgericht

SLIM assessments is specialist in het uitvoeren van assessments binnen het onderwijs. Al jaren ondersteunen wij scholen en besturen bij het selecteren, beoordelen en begeleiden van professionals in uiteenlopende onderwijsfuncties. Onze expertise bestrijkt het hele spectrum: van leraren en intern begeleiders tot beleidsmedewerkers, HR-professionals en leidinggevenden op alle niveaus – zoals teamleiders, coördinatoren, directeuren en bestuurders – in zowel het primair als voortgezet onderwijs.

Het onderwijs is geen generieke sector; het vraagt om maatwerk. Wij kennen de context, begrijpen de dynamiek van schoolorganisaties en zijn vertrouwd met functiewaardering volgens FUWA-PO en FUWA-VO. Daardoor weten wij wat een functie vraagt én hoe deze zich verhoudt tot andere rollen binnen een school of bestuur.

Onze SPO-gecertificeerde adviseurs beschikken over ruime ervaring met functiebeschrijving en -waardering in zowel het primair als voortgezet onderwijs. Zij begeleiden het proces met inhoudelijke en organisatorische expertise.

Assessments zijn voor ons geen bijproduct – het is onze kernactiviteit binnen het onderwijs. We bieden assessments die niet alleen inzicht geven in kwaliteiten, ontwikkelpotentieel en geschiktheid, maar ook bijdragen aan professionalisering, draagvlak en duurzame inzetbaarheid.

Assessments voor schoolleiders

Effectieve schoolleiders maken het verschil voor professionele schoolteams en onderwijskwaliteit. Onze assessments bieden diepgaand inzicht in de leiderschapskwaliteiten en ontwikkelpotentie van (toekomstige) schoolleiders. We beoordelen of iemand beschikt over de benodigde competenties én hoe deze verder ontwikkeld kunnen worden.

SLIM assessments is gecertificeerd door het Schoolleidersregister PO en bevoegd om praktijkontwikkeling te beoordelen in het kader van herregistratie.

Assessments voor kweekvijvertrajecten

Bij kweekvijvertrajecten onderzoeken we vooral het vermogen en talent van onderwijsprofessionals om zich te ontwikkelen tot goede schoolleiders. Daarbij ligt de focus niet zozeer op de direct aanwezige kennis en vaardigheden, maar juist op de potentie om deze te ontwikkelen. Dit maakt onze assessments uitermate geschikt om te bepalen wie het beste past binnen een opleidingstraject voor toekomstig schoolleiderschap.

Bij deze assessments bieden wij ook gerichte tips en adviezen die als individuele handleiding kunnen dienen tijdens het vervolgopleidingstraject.

Meer over de transitie van leerkracht naar schoolleider lees je in onze blog over deze belangrijke stap. Daarnaast is het essentieel om te begrijpen wat de drijfveren van een schoolleider zijn. Goed leiderschap begint immers bij leidinggeven aan jezelf. Lees daarover meer in onze blog over drijfveren en persoonlijk leiderschap van schoolleiders.

Assessments voor zij-instromende schoolleiders

Zij-instromende schoolleiders brengen waardevolle ervaring mee, maar succesvol leiderschap vraagt om meer dan motivatie. Het vraagt om ruimte, begeleiding en legitimatie. Onze assessments helpen scholen en besturen bij het zorgvuldig begeleiden van zij-instromers, met aandacht voor ontwikkeling, acceptatie en professionele positionering.

Door te werken met duidelijke gedragscriteria en het juiste moment van beoordelen, maken we de route voor zij-instromers realistischer, veiliger en effectiever. Zo vergroten we de kans dat zij daadwerkelijk het verschil maken – voor hun team, hun school en het onderwijs als geheel. Lees meer.

Assessments voor intern begeleiders

De rol van de intern begeleider ontwikkelt zich richting die van kwaliteitscoördinator. Naast leerlingenzorg ligt de nadruk op het versterken van onderwijskwaliteit en het leren van leerlingen én leraren. Onze assessments brengen in kaart hoe de IB’er deze veranderende rol vervult en verder kan versterken – met concrete ontwikkelsuggesties en praktische handvatten. Lees meer.

Assessments voor leraren

Een leraarassessment biedt een objectieve en onderbouwde analyse van de professionele kwaliteiten en ontwikkelpunten van (startende of ervaren) leraren. Het assessment bestaat uit:

  • een praktijkobservatie door een getrainde assessor, gericht op toepassing van de SBL-competenties in de klas;

  • een psychologisch onderzoek waarin persoonlijkheid, drijfveren en cognitieve capaciteiten worden gemeten.

Dit levert zowel de leraar als de school gerichte inzichten op om de professionele ontwikkeling te versterken.

Assessments voor ondersteunende en beleidsfuncties

Ook voor beleids- en ondersteunende functies zoals bestuurders, HR-professionals, beleidsadviseurs en financiële functies voeren wij assessments uit. Dankzij onze kennis van functiewaardering (FUWA) en ons begrip van de onderlinge rolverhoudingen binnen schoolorganisaties, bieden we assessments die recht doen aan de functie-inhoud én de context waarin iemand werkt of gaat werken.