In een tijd van personeelsschaarste en toenemende druk op het onderwijs, wordt het voor scholen steeds belangrijker om goede medewerkers te behouden én duurzaam inzetbaar te houden. Steeds meer organisaties kiezen daarom voor een zogeheten Loopbaan-check of Loopbaan-APK als vast onderdeel van hun talentmanagementbeleid. Een treffend voorbeeld is VOBO-scholen, een samenwerkingsverband van het Kempenhorst College in Oirschot en het Heerbeeck College in Best.
Deze scholen bieden gezamenlijk een bijna volledig aanbod in het voortgezet onderwijs voor leerlingen uit de regio Best en Oirschot. Maar minstens zo belangrijk: ze zetten actief in op het welzijn en de ontwikkeling van hun medewerkers.
VOBO-scholen stimuleert al hun medewerkers om op structurele basis deel te nemen aan een Loopbaan-apk, uitgevoerd door SLIM. De directie gelooft dat de inzetbaarheid, betrokkenheid en resultaten van medewerkers essentieel zijn voor het succes van de organisatie. De Loopbaan-apk is een kort en doelgericht loopbaantraject waarin medewerkers via gesprekken en instrumenten – zoals een interessevragenlijst – reflecteren op hun loopbaan, drijfveren en werkgeluk.
Lex Jussen, voormalig directeur Personeel van VOBO-scholen, benadrukt het belang van structurele loopbaanreflectie voor medewerkers.
“Wij vinden het belangrijk dat onze medewerkers ook buiten de schoolsituatie om kunnen reflecteren op de vraag of zij nog op de juiste plek zitten en welke ambities ze hebben,” aldus Jussen. “We geloven dat dit versterkend werkt voor de keuzes die onze medewerkers maken en hen meer in hun kracht zet – ook al kan het betekenen dat hun werkplezier in deze fase van hun leven bij een andere organisatie waarschijnlijk meer tot zijn recht komt.”
Een Loopbaan-APK helpt medewerkers stil te staan bij wat hen energie geeft in hun werk – en wat energie kost. Deelnemers worden gestimuleerd om de balans op te maken en te onderzoeken hoe zij die kunnen verbeteren. Het traject biedt concrete aanbevelingen en reparatiepunten voordat er problemen ontstaan.
Het prikkelt medewerkers om mogelijkheden te zien binnen hun huidige functie of elders binnen de organisatie. Hoewel het traject ook externe mobiliteit kan stimuleren, ligt de focus vooral op behoud van medewerkers door het vergroten van betrokkenheid. En betrokkenheid houdt de achterdeur dicht.
De reacties van medewerkers van VOBO-scholen zijn overwegend enthousiast. Volgens Lex Jussen zijn er tot nu toe alleen maar positieve geluiden opgevangen. Ook uit de online evaluaties blijkt dat het traject als waardevol wordt ervaren:
100% van de deelnemers zou het traject aanraden aan anderen.
Het traject wordt beoordeeld als goed (45%) tot zeer goed (55%) op een vijfpuntsschaal.
Alle deelnemers geven aan dat zij meer inzicht hebben gekregen in hun eigen kwaliteiten, interesses, waarden en persoonlijkheid.
Ook voelt 100% zich beter in staat om te beoordelen of hun huidige baan aansluit bij hun behoeften, talenten en ambities.
80% zegt nu te weten welke (kleine) aanpassingen zij kunnen doen om hun werk beter aan te laten sluiten op hun drijfveren.
65% heeft inmiddels een gesprek met hun leidinggevende gevoerd over hun loopbaan.
“Hele prettige, open gesprekken. Ook al waren ze online, toch persoonlijk. Grote betrokkenheid en deskundigheid vanuit de loopbaanbegeleidster.”
“Voor mij werd nog eens bevestigd wat ik al wel wist, maar wat een beetje was weggezakt.”
“Het was een fijn traject. Ik heb geen tips of suggesties voor verbetering.”
“Wat fijn dat jullie dit als VOBO faciliteren!”
“Knap hoe in slechts twee gesprekken belangrijke aspecten helder gemaakt worden.”
Het voorbeeld van VOBO-scholen laat zien hoe een relatief kleinschalige interventie als een Loopbaan-apk een grote impact kan hebben. Door medewerkers de ruimte te geven om te reflecteren, krijgen zij grip op hun loopbaan en voelen zij zich meer gewaardeerd. Dit draagt bij aan werkgeluk, betere prestaties én het behoud van gekwalificeerde professionals in het onderwijs.