Herregistratie schoolleider werkwijze

De herregistratie schoolleider werkwijze bestaat uit drie heldere stappen die jou helpen je professionele ontwikkeling te waarderen en te registreren:

Stap 1. Schrijven van een reflectieverslag

Selectie van professionaliseringsthema’s
Het aantal thema’s waarop jouw ontwikkeling betrekking heeft, bepaalt de herregistratiewaarde in punten. Deze stap is daarom cruciaal. We vragen je om je eerst goed te oriënteren op de beschikbare professionaliseringsthema’s via de website van het Schoolleidersregister PO. Onderzoek zorgvuldig op welke en op hoeveel thema’s jouw ontwikkeling betrekking heeft.

Beschrijving van je leerproces
Daarna beschrijf je per gekozen thema jouw leerproces op een onderbouwde manier. Hiermee maak je jouw ontwikkeling inzichtelijk voor ons. Denk hierbij aan vragen als:

– Op welke manier heb je jezelf ontwikkeld?
– Wat deed je eerder, en wat doe je nu anders?
– Wat zou je met de kennis van nu destijds anders hebben aangepakt?
– Waaruit blijkt dat je groei hebt doorgemaakt?
– Waar liggen nog kansen voor verdere ontwikkeling binnen dit thema?

Stap 2. 360°-feedbackonderzoek

Tegelijk met het reflectieverslag wordt een digitale 360°-feedbackvragenlijst uitgezet, om aanvullende input te verzamelen over jouw functioneren en ontwikkeling.

Je vult deze vragenlijst zelf in, en vraagt daarnaast minimaal vijf collega’s en/of externe betrokkenen die jouw functioneren goed kennen om dat ook te doen. Denk aan medewerkers op school, collega-directeuren, bestuurders, medewerkers van het samenwerkingsverband, (externe) coaches of stafbureauleden. Het invullen duurt ongeveer 20 minuten.

Je bepaalt zelf wie je uitnodigt. Zo verzamel je een breed en representatief beeld van jouw ontwikkeling.

Stap 3. Waarderingsgesprek

Het waarderingsgesprek is een verdiepend en onderzoekend gesprek, waarin jouw reflectie op ervaringen centraal staat. We gaan op zoek naar de samenhang tussen wat je zegt en wat je doet. Je krijgt verdiepende vragen zoals:
– Wat deed je voorheen? En wat doe je nu?
– Wat heb je geleerd?
– Waaruit blijkt jouw ontwikkeling?

Het gesprek wordt gevoerd door twee onafhankelijke beoordelaars, die elk tot een eigen oordeel komen. Dit versterkt de betrouwbaarheid van de beoordeling. Het gesprek kan plaatsvinden op onze locatie in Breda of online via Zoom of Teams.